نشریه سیاسی کات ۲

نشریه سیاسی

نشریه سیاسی کات ۲

نشریه سیاسی

یک تصور

یاد استاد عزیز با تمام وجودم از تو مهربان قدردانی میکنم

همیشه در دل ما جا دارید

..............................................................................................

مطلب فوق یک تحقیق دانشگاهی است که در سالهای گذشته برای مطالعه به اساتیدم تقدیم کردم

ریشه «ریا» حبّ دنیا و فراموشى آخرت است .توجه به علامت هاى «ریا» انسان را از وجود چنین صفتى و زوال آن با خبر مى کند. امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود: سه نشانه براى شناسایى ریاکار وجود دارد: وقتى مردم او را مى بینند، به نشاط مى آید و اگر تنها و دور از چشم مردم باشد، کسل و بى حال مى شود و دوست دارد که او را در تمام کارهایش ستایش کنند. 

راه های علاج ریا عبارتند از:

۱.تفکردر حقارت دنیا، گذرا بودن آن،  و آفت هاى فراوانى که حب دنیا در پى دارد، که در این صورت فرد هیچ کاری را براى غیر خدا انجام نمى دهد یا غیر خدا را در آن شریک نمی کند.

۲.  تفکر در فواید و آثار و برکات اخلاص.

۳.تمرین عملی اخلاص، و پرهیز از کارهایى که به اخلاص نیت صدمه مى زند،  و انجام  کارهایى  که در خلوص نیت مؤثرند.

۴.توجه به آثار و عقوبات ریا که مى تواند مانع از به وجود آمدن و رشد این صفت زشت شود. قرآن در آیات متعددى به نکوهش ریاکار مى پردازد و او را بى بهره و خاسر معرفى مى کند: (بقره، 264; نساء، 38 و 142; انفال، 47 و ماعون، 6و7).

در روایات نیز چهره اى زشت از ریاکار ترسیم شده و  به شدت مورد مذمت قرار گرفته است. پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله) فرمود: «شخص ریاکار در روز قیامت با 4 نام صدا زده مى شود: اى فاجر! اى حیله گر! اى زیانکار! عملت نابود شد و اجرت باطل گشت! پاداش خود را از کسى بخواه که عملت را براى او انجام دادى!»از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) سؤال مى شود: نجات در چیست؟ آن حضرت فرمود: در این است که شخص از عملى که براى عبادتِ خدا انجام مى دهد، مردم را در نظر نگیرد.

توجه به این که ریا چه زیان هایى براى انسان به دنبال خواهد داشت و چگونه صفا و پاکى او را از بین خواهد برد و او را از توفیق در این دنیا و قرب و منزلت در پیشگاه خدا محروم خواهد ساخت، نیز توجه به اندک بودن متاع دنیا و زوال پذیر بودن آن، و دائمى بودن پاداش الهى و نعمت هاى اخروى و همچنین توجه به این که انسان ریاکار همیشه در حال اضطراب و تشویش است (چون به دست آوردن رضایت و خشنودى مردم بسیار دشوار است ـ اگر نگوییم غیرممکن است ـ و نیز ترس و واهمه ریاکار از فاش شدن اسرار و برملا شدن نیات) مى تواند در نجات انسان ریاکار از بلاى «ریا» مؤثر باشد.

۵.توجّه به اسباب و انگیزه هاى ریا مى تواند در دفع صفت ناپسند ریا مؤثر باشد. عامل اصلى ریا دوست داشتن ستایش و گریز از نکوهش مردم و طمع به مال و منافع آنان است.اگر کسى بداند که چیزى زیان آور است، هیچ گاه آن را دوست نخواهد داشت.

۶.  آبشخورِ صفتِ رذیله «ریا» نفاق و دو رویى است. امام صادق(علیه السلام) می فرماید:  ریا و ظاهرسازى درختى است که میوه اى جز شرک خفى ندارد و اصل و ریشه آن نفاق است. بنابراین علاج ریا بى ارتباط با علاج نفاق نیست.

...................................

باشد تا مورد استفاده قرار گیرد

                                  ر پ

نظرات 2 + ارسال نظر
یاد استاد دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 03:46 ب.ظ

سلام ممنون که از من در وب یاد کردید امیدوارم لایق باشم
استفاده کردم .
بسیارگهربار بار است که دلایل از فرآن و عترت آورده شده .
به امید دیدار

سعید یزان جمعه 17 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 05:07 ب.ظ

خاک بر اون سر بی همه چیزت.تو قبر اون رضا شاه بی غیرتت هم ریدم.باباش چه غلطی کرد که خودش کنه.بدبخت بیعرضه نوکر و تو سری خور امریکای جنایتکار بود.فکر می کنی اگه امثال امریکا وشاه به ایران وارد بشن دیگه ناموس تو امنیت داره مگه اینکه خودت و نوامیست هوس کرده باشین.پای اونا اگه تو ایران باز شد جلو خودتبدون هیچ احساسی ادم میکشن.مثل عراق،افغانستان اخبار گوش کن تا حس امثال من به امریکا رو عمقی بفهمی من هر وقت میدیدم اشکام سرازیر مشد.تازه پرچمی که وسطش نام الله باشه بهتره یا عکس یه حیوون.برام ایمیل بفرست ببینم عضو کدوم فرقه ای.

برای اینکه حرفت را زدی قبول ..
اما دوست من با اون کاری که گفتی چیزی درست نمیشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد