نشریه سیاسی کات ۲

نشریه سیاسی

نشریه سیاسی کات ۲

نشریه سیاسی

بازگشت همه به سوی اوست

تورج فرازمند، نویسنده، مفسر، و یکی از بنیان گذاران رادیو تلویزیون نوین در ایران، جمعه شب نوزدهم خرداد، نهم ژوئن، در آمریکا، در شهر لس آنجلس در هفتاد و نه سالگی درگذشت.

پدر تورج فرازمند از افسران و نیرو های قزاق بود که در دوران رضا شاه به سمت قضاوت و بازپرسی رسید و ازآن پس به ماموریت های مختلف در شهرهای گوناگون فرستاده شد و این جابجایی ها باعث شد تا فرازمند نوجوان با مردم مناطق گوناگون ایران آشنایی بسیار پیدا کند .
تورج فرازمند در بحبوحه جنگ جهانی دوم دیپلم دبیرستان خود را گرفت و از همان روزگاران به آرزوی دیرینه اش که تحصیل در فرانسه بود جامعه عمل پوشانید و با کشتی عازم سرزمین بناپارتها شد ....
تورج فرازمند در فرانسه موفق به اخذ لیسانس روان شناسی شد و در همان روزگاران با دوست دوران کودکی اش ایرج پزشک زاد رو برو شد.در باز به ایران در سال 1320فرازمند به دعوت دکتر پرویز خانلری مسئول ومدیر سخن شد .در این دوران با صادق هدایت آشنایی نزدیکی پیدا کرد و در روزگار ما خاطراتی فراوان از آن دوران را نقل نمود .استاد فرازمند از سال 1330 به کار مطبوعاتی پرداخت و در سال 1335 سردبیر روزنامه اطلاعات شد .در دوران سردبیری ایشان روزنامه اطلاعات رشد بسیاری یافت و به قولی دوران شکوفایی این روزنامه رسید .پس از آن سردبیر مجلات اطلاعات کودکان شد که با این مجلات هم رکورد و تیراژ خوبی را به یادگار گذاشت .در پی این موفقیت ، مجله اطلاعات جوانان را بر روی باجه ها برد که در شماره دوم که با تیراژی 50 هزار تایی به باجه رفته بود تنها ساعاتی پس از انتشار نایاب شد . سپس سردبیر سخن شد و در زمان وزارت دکتر خانلری در شکوفایی فرهنگ نقش بسزایی را ایفا نمود .

بعد از آن استاد به همراه مهدی قاسمی اداره برنامه های رادیو ایران را بر عهده گرفت و سپس به مدت چند سال مسئول خبر کانال یک تلویزیون و مدتی را هم مدیر این شبکه شد . در این دوره تفسیرهای سیاسی او بعد از اخبار ساعت 2 ایرانیان را مجذوب خود کرده بود . استاد تورج فرازمند در آذر 1357 و در هنگامه انقلاب و اعتصابات رادیو و تلویزیون ، مدیر عامل صدا و سیما شد تا پیام اعتدال و متانت را به گوش مردم هیجان زده برساند .
درنخستین مصاحبه دکتر شاهپور بختیار به دلیل اعتصابات مترجمی در صدا و سیما نبود و خود استاد سخنان نخست وزیر را از فرانسه به ایران ترجمه کرد .

فرازمند بعد از انقلاب به فرانسه رفت و در آنجا به افشای ماهیت نظام ولایت فقیه پرداخت و یک رادیو مخفی و مبارز را ایجاد نمود و به افشاگری پرداخت .
استاد در سال 1992 به رادیو صدای ایران در لس آنجلس پیوست و به مدت 14 سال برنامه های او به نام جهان از دیروز تا امروز پخش گردید ...

روحش شاد و یادش گرامی باد